SOCIAL MEDIA AS A PLATFORM FOR ARABIC LEARNING: EXPLORING OPPORTUNITIES AND CHALLENGES IN THE DIGITAL ERA

WASĀʾIL AT-TAWĀṢUL AL-IJTIMĀʿĪ KAMANṢṢAH LITAʿALLUM AL-LUGHAH AL-ʿARABIYYAH: ISTIKSHĀF AL-FURAṢ WA AT-TAḤADDIYĀT FĪ AL-ʿAṢR AR-RAQAMĪ

Authors

  • Aifanisa Rahman Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia Journal Manager
  • Annisa Juliarti Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia Journal Manager
  • Anggun Khairani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia Journal Manager
  • Suci Ramadhanti Febriani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia Journal Manager

DOI:

https://doi.org/10.51190/muaddib.v01i02.31

Keywords:

Arabic language, challenges, opportunities, sosial media

Abstract

The digital era has brought significant transformations to education, including Arabic language learning in Indonesia. The integration of technology, particularly social media, has opened vast opportunities to enhance accessibility, efficiency, and interactivity in the learning process. Social media features, such as interactive discussions through WhatsApp groups and live comments on Instagram, enrich the learning experience. However, optimizing social media for Arabic learning also presents challenges, such as technological dependency, distractions, and privacy issues. This research employs a qualitative approach with a literature review design to analyze the role of social media in Arabic language learning in the digital era. The findings indicate that social media supports community-based learning, innovative teaching materials, and individual needs adaptation. Nonetheless, addressing challenges requires actions like developing digital curricula, standardizing content, and improving digital literacy for educators and students. These strategies are essential to harness social media's potential optimally while mitigating risks. Overall, social media holds great potential as a catalyst for Arabic language learning. With the right approach, social media can become not only a supplementary tool but also an integral part of modern learning strategies, effectively supporting Arabic proficiency.

References

Amzaludin, A., Ain, I. Q., & Khumairah, E. S. (2023). Akun TikTok (@ kampungarabalazhar) Sebagai Media Belajar Bahasa Arab Online. Jurnal Simki Pedagogia, 6(2), 554-565. https://doi.org/10.29407/jsp.v6i2.331

Azhar, M., Wahyudi, H., Promadi, & Masrun. (2023). PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI INDONESIA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i4.20984

Bagus Sanjaya, M., Nasution, M. F. R., Maulana, A. D., & Nasution, S. (2024). Mengoptimalkan Media Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Analisis Tantangan Dan Peluang Di Era Digital. Jurnal Nirta : Studi Inovasi, 4(1), 54–70. Retrieved from https://ejournal.nlc-education.or.id/index.php/JNSI/article/view/99

Fuadah, S. (2020). Penggunaan Media Instagram@ Nahwu_Pedia Dalam Mahārah Al Qira’ah Dan Mahārah Al Kitabah Mahasiswa Bahasa Arab. Studi Arab, 11(2), 137-151. https://doi.org/10.35891/sa.v11i2.2513

Handayani, S., & Syafi’i. (2022). Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima ’ Bahasa Arab. PENDAH. Tatsqify (Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 105–116. https://doi.org/10.30997/tjpba.v

Hasan, Hasan. 2020. Media Pembelajaran Bahasa Arab Dari Media Jadul Sampai Media Unggul. Amuntai: STIQ Amuntai Press.

Hasan, H. (2020). Optimalisasi Google Form dalam pembelajaran bahasa Arab di era pandemi Covid-19. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 181-192.

Hasan, H. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 211-225.

Hidayah, I., & Kusumaningrum, N. (2021). Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet. El-Jaudah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 2(1), 65-90. https://doi.org/10.56874/faf.v2i1.355

Husin, H., Dhia, H. Z., & Khoiriyatunnisa, L. (2021). Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, (7), 543-554.

Ihdatul Hidayah, (2021), Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab : MODEL PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS INTERNET. Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Jogjakarta

Inayati, U., Afifah, A., & Sari, M. L. K. (2024). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT PADA MATA KULIAH PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MI. Walada: Journal of Primary Education, 3(2). https://doi.org/10.61798/wjpe.v3i2.118

Kholil, M., Salim, M. B., & Munir, D. R. (2024). Penerapan Media Sosial Sebagai Sarana Kolaboratif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2).

Kurniati, D. (2022). Penggunaan Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Model Blended Learning. Ta'limi| Journal Of Arabic Education And Arabic Studies, 1(2), 119-138. https://doi.org/10.53038/tlmi.v1i2.32

Makarima, M. M. (2019). Pemanfaatan aplikasi daring media sosial WhatsApp sebagai media pembelajaran bahasa arab berbasis ICT (Information and communication technologies). Jurnal Ekonomi Dan Dakwah Islam (Al-Tsiqoh), 5(02), 135-142.

Mustofa, M. A. (2020). Analisis penggunaan WhatsApp sebagai media pembelajaran bahasa Arab di era industri 4.0. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 4(2), 333. https://doi.org/ 10.29240/jba.v4i2.1805

Nurjannah, N., & Nawawi, N. (2022). Pengaruh Media Sosial dalam Pembelajaran Maharatul Kalam. YUME: Journal of Management, 5(3), 435-452. https://doi.org/10.37531/yum.v5i3.3062

Pimada, L. H., & Amrulloh, M. A. (2020). Penerapan media elektronik pada pembelajaran bahasa Arab. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 120-128.

Rahmasari, H. (2020). Penggunaan media YouTube sebagai solusi media pembelajaran bahasa Arab di masa pandemi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 23-41. https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11362

Rahmasari, H. (2021). Penggunaan media youtube sebagai solusi media pembelajaran bahasa Arab di masa pandemi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3 (1), 23–41.

Riqza, M. S., & Muassomah, M. (2020). Media sosial untuk pembelajaran bahasa Arab pada masa pandemi: Kajian kualitatif penggunaan whatsapp pada sekolah dasar di Indonesia. Alsina: Journal of Arabic Studies, 2(1), 71-94. https://doi.org/10.21580/alsina.2.1.5946

Rufaidah, M. F., Laura, H. M., & Hendra, F. (2020). Penggunaan Channel Telegram Dan Group Whatsapp Dalam Pembelajaran Tata Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 390-404.

Situmorang, K. (2024). Dampak Media Sosial Youtube Terhadap Peningkatan Prestasi Akademik Mahasiswa Program Studi Manajemen Universitas Quality (Doctoral Dissertation, Universitas Quality).

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 4(5), 25-35.

Suroiyah, E. N. (2020). Manfaat Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Kemahiran Istima’(Mendengar). Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 16-26.

Thasya, T., & Mufidah, N. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai salah satu sarana pembelajaran maharah kalam bagi mahasiswa International Class Program (ICP) 2021 di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang selama masa pandemi Covid-19. Armala: Jurnal Pendidikan dan Sastra Bahasa Arab, 3(2), 1-21.

Williyan, A. (2023). Peran Platform Media Sosial dalam Mendorong Pembelajaran Kolaboratif Di Perguruan Tinggi. Indonesian Journal of Cyber Education, 1(1), 1-12.

Published

2025-04-30

How to Cite

Rahman, A., Juliarti, A., Khairani, A., & Febriani, S. R. (2025). SOCIAL MEDIA AS A PLATFORM FOR ARABIC LEARNING: EXPLORING OPPORTUNITIES AND CHALLENGES IN THE DIGITAL ERA: WASĀʾIL AT-TAWĀṢUL AL-IJTIMĀʿĪ KAMANṢṢAH LITAʿALLUM AL-LUGHAH AL-ʿARABIYYAH: ISTIKSHĀF AL-FURAṢ WA AT-TAḤADDIYĀT FĪ AL-ʿAṢR AR-RAQAMĪ. Muaddib: Journal of Arabic Language and Literature, 1(2), 142-157. https://doi.org/10.51190/muaddib.v01i02.31